Sunday, July 4, 2010

TOHMAHAN PERTAMA: (bahagian 2)

TOHMAHAN PERTAMA: (bahagian 2)


Ketiga: Lima Kaedah Dalam Berinteraksi Dengan Sifat-Sifat Allah.

Sesungguhnya pendekatan beriman dan menetapkan Sifat Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagaimana ia disebut di dalam Al-Quran dan As-Sunnah tidak akan membawa kepada fahaman tajsim atau tashbih, selagi kefahaman itu diikat kukuh dengan kaedah-kaedah pemahaman nas Sifat yang mantap. Antara kaedah-kaedah tersebut ialah:

Kaedah Pertama:

Jika berlaku perkongsian nama antara Sifat Allah dan sifat makhluk, maka ia tidak boleh difahami dengan maksud penyamaan kedua-dua sifat tersebut, kerana persamaan nama sifat tidak semestinya menggambarkan persamaan hakikat sifat berkenaan[14]. Asas bagi kaedah ini diambil daripada firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Maksudnya: “Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (Zat, Sifat-Sifat dan pentadbiran) Nya, dan Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat”[15].

Berdasarkan maksud ayat ini, jika berlaku perkongsian nama beberapa sifat tertentu antara Allah dan makhluk seperti sifat Al-Yad (Tangan), Al-Wajh (Wajah), Al-Ain (Mata), Al-Hayy (Maha Hidup), As-Sami (Maha Mendengar) dan Al-Basir (Maha Melihat), maka ia mesti difahami dalam konteks yang berbeza, bersesuaian dengan zat masing-masing. Dengan perkataan lain, sifat Tangan, Wajah, Mata, Maha Hidup, Maha Mendengar dan Maha Melihat yang ada pada Allah Subhanahu wa Ta’ala mesti difahami dalam konteks yang bersesuaian dengan keagungan dan ketuhananNya, manakala sifat tangan, hidup, mendengar dan melihat yang ada pada makhluk pula mesti difahami dalam konteks yang bersesuaian dengan kejadian dan kemakhlukannya.

Jika seseorang itu berpegang teguh dengan kaedah ini, maka tidak timbul unsur penyamaan dan penyifatan Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan sifat makhluk, kerana penafian terhadap persamaan yang terkandung dalam ayat itu tidak memungkinkan wujudnya sebarang bentuk persamaan.

Kaedah Kedua:

Perbahasan tentang Sifat Allah Subhanahu wa Ta’ala sama seperti perbahasan berkenaan ZatNya[16]. Jika Allah Subhanahu wa Ta’ala memiliki Zat yang tidak menyerupai zat makhluk, maka demikian juga sifat dan perbuatanNya mesti difahami dalam konteks yang tidak menyerupai sifat dan perbuatan makhluk.

Kaedah Ketiga:

Perbahasan tentang sebahagian daripada nas-nas Sifat sama seperti perbahasan berkenaan sebahagian yang lain[17]. Kaedah ini menolak pegangan sesetengah golongan yang menetapkan sebahagian sifat seperti sifat Hayah (Hidup), Ilm (Ilmu), Qudrat (Kuasa), Sam (Dengar), Basar (Lihat), Kalam (Berkata-kata) dan Iradah (Berkehendak), tetapi pada masa yang sama mereka menolak pula sebahagian sifat yang lain seperti sifat Mahabbah (Kasih Sayang), Reda (Reda), Ghadab (Marah) dan Karahah (Benci) dengan menjadikan sifat-sifat itu hanya sebagai kiasan bagi maksud nimat dan pembalasan.

Mereka berpegang dengan pegangan sedemikian kononnya untuk mengelakkan berlakunya tasybih (penyerupaan sifat Allah dengan sifat makhluk). Maka, dengan kaedah ini dikatakan kepada mereka bahawa sifat-sifat yang kamu tetapkan bagi Allah Subhanahu wa Ta’ala itu juga ada pada makhluk. Justeru, sebagaimana kamu menetapkan sifat-sifat yang kamu tetapkan itu mengikut kesesuaiannya dengan kebesaran dan keagungan Allah Subhanahu wa Ta’ala, maka begitulah juga sifat-sifat yang kamu tolak itu juga mesti ditetapkan mengikut kebesaran dan keagunganNya bagi mengelakkan tasybih.

Kaedah Keempat:

La Yajuz Ta’khir Al-Bayan An Waqt Al-Hajah, maksudnya: “Tidak harus menangguhkan penjelasan pada masa ia diperlukan”[18]. Berdasarkan kaedah ini, maka tidak harus bagi Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam menangguhkan penjelasan pada masa ia diperlukan, terutama dalam persoalan akidah.

Justeru sekiranya benar berpegang dengan zahir nas sifat akan membawa kepada kekufuran seperti yang didakwa oleh para pendukung takwil, maka kenapa Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam tidak mentakwilkan perkataan istiwa’ itu dengan perkataan istila’ seperti yang dilakukan oleh para pentakwil itu? Seandainya benar semua nas-nas sifat itu mesti ditakwil untuk mengelak tasybih, nescaya Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam akan menjelaskan takwilan setiap nas itu kepada para Sahabat radhiallahu 'anhum kerana tidak harus menangguhkan penjelasan pada masa ia diperlukan, lebih-lebih lagi dalam perkara yang melibatkan iman dan kekufuran.

Sekiranya ada penjelasan daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam berkenaan takwilan itu nescaya ia akan sampai kepada kita melalui riwayat yang sahih, sebagaimana nas-nas syara’ yang lain. Oleh kerana tidak ada satu riwayatpun, baik riwayat hadith maupun riwayat sejarah berkaitan hal ini, maka ia mengesahkan kebidahan konsep takwil itu sendiri. Tidak harus diandaikan bahawa riwayat–riwayat berkenaan penjelasan itu tidak sampai kepada kita kerana andaian sedemikian bercanggah dengan jaminan Allah Subhanahu wa Ta’ala terhadap keselamatan ajaran agamaNya[19].

Kaedah Kelima:

Faktor yang mendorong seseorang untuk menolak atau mentakwilkan sesuatu nas sifat bermula dengan tasybih. Kaedah ini bermaksud bahawa seseorang yang menolak atau mentakwilkan sesuatu nas sifat, dia sebenarnya telah terlebih dahulu mentasybihkan (menggambarkan penyerupaan) sifat Allah dengan sifat makhluk. Kemudian, setelah dia menggambarkan penyerupaan itu, dia merasa perlu untuk mentakwilkannya bagi mengelakkan gambaran tersebut. Dengan perkataan lain, seseorang yang mentakwilkan sesuatu nas sifat, dia sebenarnya telah melakukan dua kesesatan sekaligus, iaitu tasybih dan takwil. Dalam konteks ini Asy-Syanqiti rahimahullah berkata:

اعلم أولا أنه غلط في هذا خلق لا يحصى كثرة من المتأخرين فزعموا أن الظاهر المتبادر السابق إلى الفهم من معنى الاستواء واليد مثلا في الآيات القرآنية هو مشابهة صفات الحوادث، فقالوا: يجب علينا أن نصرفه عن ظاهره إجماعا لأن اعتقاد ظاهره كفر لأن من شبه الخالق بالمخلوق فهو كافر...ولا يخفى أن هذا القول من أكبر الضلال ومن أعظم الافتراء على الله جل وعلا ورسوله صلى الله عليه وسلم، والحق الذي لا يشك فيه أدنى عاقل أن كل وصف وصف الله به نفسه أو وصفه به رسوله صلى الله عليه وسلم فظاهره المتبادر منه السابق إلى فهم من في قلبه شيء من الإيمان هو التنـزيه التام عن مشابهة شيء من صفات الحوادث، فمجرد إضافة الصفة إليه جل وعلا يتبادر إلى الفهم أنه لا مناسبة بين تلك الصفة الموصوف بها الخالق وبين شيء من صفات المخلوقين...

والجاهل المفترى الذي يزعم أن ظاهر آيات الصفات لا يليق بالله لأنه كفر وتشبيه إنما جرّ إليه ذلك تنجس قلبه بقذر التشبيه بين الخالق والمخلوق فأداه شؤم التشبيه إلى نفي صفات الله جل وعلا وعدم الإيمان بها، مع أن جل وعلا هو الذي وصف بها نفسه، فكان هذا الجاهل مشبها أولا ومعطلا ثانيا فارتكب ما لا يليق بالله ابتداء وانتهاء، ولو كان قلبه عارفا بالله كما ينبغي معظما لله كما ينبغي طاهرا من أقذار التشبيه لكان المتبادر عنده السابق إلى فهمه أن وصف الله جل وعلا بالغ من الكمال والجلال ما يقطع أوهام علائق المشابهة بينه وبين صفات المخلوقين، فيكون قلبه مستعدا للإيمان بصفات الكمال والجلال الثابتة لله في القرآن والسنة الصحيحة مع التنـزيه التام عن مشابهة صفات الخلق على نحو قوله: ليس كمثله شيء وهو السميع البصير...

Maksudnya: “Ketahuilah dahulu, bahawa sesungguhnya generasi terkemudian yang tersalah dalam perkara ini tidak terhitung ramainya kerana mereka menyangka makna zahir yang terlintas dan yang terlebih dahulu sampai kepada kefahaman terhadap perkataan seperti istiwa’ (meninggi) dan yad (tangan) yang ada dalam ayat-ayat Al-Quran itu ialah musyabahah (penyerupaan) dengan sifat hawadith (makhluk). Mereka berkata: “Wajib atas kita menukar (makna)nya dari zahirnya secara ijma (sepakat) kerana berpegang dengan zahirnya adalah suatu kekufuran dan sesiapa yang menyerupakan Al-Khaliq (Allah) dengan makhluk maka dia seorang kafir…”.

Ternyata bahawa kata-kata ini dari (jenis) kesesatan dan pembohongan yang paling besar ke atas Allah Jalla Waala dan juga ke atas RasulNya Shallallahu ‘alaihi wasallam. Orang yang ada sedikit akal tidak akan meragui kebenaran bahawa setiap sifat yang Allah sifatkan diriNya atau yang disifatkan oleh RasulNya Shallallahu ‘alaihi wasallam dengannya, maka (makna) zahir yang terlintas dan yang telah terlebih dahulu sampai kepada kefahaman orang yang ada sedikit iman di dalam hatinya ialah at-tanzih at-tam (penyucian yang sempurna) dari sebarang penyerupaan sifat hawadith (makhluk). Ini kerana dengan semata-mata penisbahan sifat itu kepadaNya Jalla Waala, akan terlintas kepada kefahaman bahawa tidak ada kesesuaian antara sifat yang disifatkan pada Al-Khaliq itu dengan sebarang sifat makhluk.

Si jahil pembohong yang menganggap zahir ayat-ayat sifat itu tidak layak dengan (kebesaran) Allah kerana (kononnya) ia adalah suatu kekufuran dan tasybih, sebenarnya dia telah didorong kepada yang demikian itu oleh kenajisan hatinya dengan kotoran tasybih antara Al-Khaliq dan makhluk, maka kesialan tasybih itulah yang mendorongnya untuk menafikan sifat-sifat Allah Jalla Waala dan juga untuk tidak beriman dengannya. Sedangkan Dialah Jalla Waala yang menyifatkan diriNya dengannya.

Maka, si jahil itu pada mulanya dia seorang musyabbih (penyerupa sifat Allah dengan makhluk) dan kemudian dia menjadi seorang mu’attil (penafi sifat Allah). Justeru dia telah melakukan perkara yang tidak layak bagi Allah di awal dan di akhir. Sedangkan jika hatinya mengenal Allah dan mengagungkanNya sebagaimana yang sepatutnya, (dan jika hatinya) bersih daripada kotoran tasybih, nescaya yang terlintas dan yang terlebih dahulu sampai kepada kefahamannya ialah bahawa kesempurnaan dan keagungan penyifatan Allah Jalla Waala telah sampai ke tahap memutuskan segala imaginasi penyerupaan antara sifatNya dan sifat makhluk.

Maka jadilah hatinya bersedia untuk beriman dengan sifat-sifat kesempurnaan dan keagungan yang tetap bagi Allah dalam Al-Quran dan As-Sunnah yang sahih beserta at-tanzih at-tam (penyucian yang sempurna) dari sebarang penyerupaan sifat makhluk, sebagaimana firmanNya (yang bermaksud): Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (Zat, Sifat-Sifat dan pentadbiran) Nya, dan Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat”[20].

Berdasarkan kaedah-kaedah di atas, dapat disimpulkan bahawa orang yang beriman dan yang menetapkan makna nas-nas sifat sebagaimana yang disebut oleh Al-Quran dan As-Sunnah, tidak sekali-kali akan terpalit dengan kotoran tasybih. Sebaliknya orang yang mentakwilkan nas-nas sifat itulah sebenarnya yang benar-benar bergelumang bahkan lemas dalam lopak najis tasybih itu.

Keempat: Ibn al-Qayyim Juga Menolak Fahaman Tajsim Dan Tasybih.

Sebagaimana Ibn Taimiyyah, muridnya Ibn Al-Qayyim juga tidak pernah mengungkapkan kata-kata yang menunjukkan bahawa beliau berpegang dengan fahaman tajsim dan tasybih, bahkan keseluruhan kenyataan beliau berkenaan sifat-sifat Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam kitab As-Sawaiq Al-Mursalah itu juga menjurus kepada penolakan kedua-dua fahaman tajsim dan tatil. Dalam konteks ini, beliau berkata:

...فالمعطّل جاحد لكمال المعبود والممثل مشبه له بالعبيد والموحّد مبين لحقائق أسمائه وكمال أوصافه وذلك قطب رحى التوحيد فالمعطل يعبد عدما والممثل يعبد صنما والموحد يعبد ربا ليس كمثله شيء...

Maksudnya: “Maka Al-Muattil (orang yang menafikan sifat Tuhan) itu ialah orang yang menolak kesempurnaan (Tuhan) Yang disembah dan Al-Mumaththil (orang yang mengumpamakan Tuhan dengan sesuatu) itu pula ialah yang menyerupakanNya dengan hamba, manakala Al-Muwahhid (orang yang mentauhidkan Tuhan) itu ialah yang menerangkan hakikat nama-namaNya dan juga hakikat kesempurnaan sifat-sifatNya.

Yang demikian itu adalah pusat kisaran tauhid. Justeru Al-Muattil (seolah-olah) menyembah yang tiada dan Al-Mumaththil (seolah-olah) menyembah berhala, Manakala Al-Muwahhid itulah yang menyembah Tuhan yang tidak sebanding dengan sesuatu apapun”[21].

Berdasarkan kata-kata di atas, ternyata bahawa Ibn Al-Qayyim juga sama seperti gurunya Ibn Taimiyyah cuba menjelaskan kesederhanaan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang berada antara dua jenis fahaman sesat yang melampau, iaitu fahaman tajsim (atau tasybih) dan fahaman ta’til. Penjelasan ini juga sudah tentu dilihat sebagai akuan dan penetapan beliau terhadap kebenaran pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sederhana itu, dan bukan sebagai akuan terhadap fahaman tajsim.

Tidak dapat digambarkan betapa kotornya jiwa orang yang tergamak menuduh Ibn Taimiyyah dan Ibn Al-Qayyim dengan fahaman tajsim, sedangkan kedua-duanya adalah pejuang Sunnah yang paling tegas menolak fahaman tersebut.

Kelima: Kata-Kata Sebenar Ibn Taimiyyah Dalam Kitab At-Ta’sis Fi Ar-Radd Ala Asas At-Taqdis.

Kitab At-Ta’sis Fi Ar-Radd Ala Asas At-Taqdis yang dinisbahkan kepada Ibn Taimiyyah itu, juga dikenali dengan judul Bayan Talbis Al-Jahmiyyah Fi Ta’sis Bidaihim Al-Kalamiyyah. Walaupun pembohongan dan pengkhianatan Al-Ghari ke atas Ibn Taimiyyah dan para ulama telah terbukti sebelum ini, namun untuk menambahkan lagi bukti kezaliman dan pengkhianatannya, diperturunkan di sini petikan kata-kata Ibn Taimiyyah daripada kitab At-Ta’sis Fi Ar-Radd Ala Asas At-Taqdis yang didakwa oleh Al-Ghari sebagai menyeleweng. Kata Ibn Taimiyyah:

ثم المتكلمون من أهل الإثبات لما ناظروا المعتزلة تنازعوا في الألفاظ الاصطلاحية، فقال قوم: العلم والقدرة ونحوهما لا تكون إلا عرضا وصفة حيث كان، فعلم الله وقدرته عرض، وقالوا أيضا: إن اليد والوجه لا تكون إلا جسما فيد الله ووجهه كذلك، والموصوف بهذه الصفات لا يكون إلا جسما فالله تعالى جسم لا كالأجسام، قالوا: وهذا مما لا يمكن النـزاع فيه إذا فهم المعنى المراد بذلك لكن أي محذور في ذلك وليس في كتاب الله ولا سنة رسوله ولا قول أحد من سلف الأمة وأئمتها أنه ليس بجسم وأن صفاته ليست أجساما وأعراضا، فنفي المعانى الثابتة بالشرع والعقل بنفي ألفاظ لم ينف معناها عقل ولا شرع جهل وضلال.

Maksudnya: “Kemudian, ketika Al-Mutakallimun (ahli kalam) dari kalangan ahli ithbat (penetap sifat) berdebat dengan puak Muktazilah dalam masalah lafaz-lafaz istilah, maka ada satu kaum (Al-Mutakallimun) berkata: “Sifat Ilmu, Qudrah (Kuasa) dan yang seumpamanya tidak boleh jadi melainkan dalam bentuk aradh (lawan kepada jauhar) dan sifat sebagaimana sedia, maka Ilmu Allah dan KekuasaanNya adalah aradh”.

Mereka (Al-Mutakallimun) juga berkata: “Sesungguhnya sifat Tangan dan sifat Wajah tidak boleh jadi melainkan dalam bentuk jisim, maka Allah Subhanahu wa Ta’ala ialah jisim yang tidak seperti jisim-jisim lain”. Mereka (Al-Mutakallimun) berkata: “Dan ini dari apa yang tidak mungkin dipertikaikan padanya, sekiranya difahami makna yang dimaksudkan itu, tetapi apa salahnya pada yang demikian itu, sedangkan tidak ada (nas) dalam Kitab (Al-Quran), Sunnah RasulNya dan tidak juga ada kata-kata seorang pun dari kalangan salaf umat ini dan para imamnya bahawa Dia bukan jisim dan bahawa sifat-sifatNya bukan jisim dan bukan aradh-aradh. Justeru penafian makna-makna yang thabit dengan (nas) syara’ dan akal dengan (cara) menafikan lafaz-lafaz yang tidak dinafikan maknanya oleh akal dan juga (nas) syara’, adalah satu kejahilan dan kesesatan”[22].

Berdasarkan kata-kata ini, dapat disimpulkan tiga perkara berikut:

I. Ibn Taimiyyah hanya memetik hujah akal ahli kalam ketika mereka berdebat dengan puak Muktazilah dalam persoalan nas-nas sifat. Ini bermakna kata-kata itu sebenarnya bukanlah kata-kata Ibn Taimiyyah.

II. Golongan Mutakallimun dari kalangan penetap sifat terpaksa mengemukakan hujah akal yang sedemikian kerana semata-mata ingin mematahkan hujah akal puak Muktazilah yang mentakwilkan makna nas-nas sifat tersebut. Ini bermakna, pendekatan mentakwilkan nas-nas sifat itu adalah pendekatan puak Muktazilah, sebagaimana ia juga merupakan pendekatan puak al-Jahmiyyah, seperti yang telah dijelaskan sebelum ini.

III. Tuduhan Al-Ghari bahawa Ibn Taimiyyah menyatakan ulama salaf tidak mengkritik akidah tajsim dan tasybih jelas suatu pembohongan kerana ia bercanggah dengan kata-kata Ibn Taimiyyah, seperti yang telah dipetik dalam penulisan ini. Oleh kerana telah terbukti bahawa Ibn Taimiyyah menolak akidah tajsim dan tasybih, maka semua kata-kata ulama yang dipetik oleh Al-Ghari dalam (Menjawab Kritikan Terhadap Fahaman Wahabiyah Di Malaysia, Hal: 7) bagi membuktikan kritikan salaf terhadap akidah berkenaan, tidak ada kena mengena langsung dengan akidah Ibn Taimiyyah.

[14] Sa’id Ibn ‘Ali al-Qahtani, Syarh Asma’ Allah al-Husna Fi Dau’ al-Kitab Wa as-Sunnah, Wazarah al-I’lam, Riyadh, Arab Saudi, 1411H, Hal: 51.

[15] Asy-Syura 42: 11.

[16] ‘Umar Ibn Sulaiman Al-Asyqar, Al-’Aqidah Fillah, Maktabah Al-Falah, Kuwait, 1984, Hal: 217.

[17] ‘Umar Ibn Sulaiman Al-Asyqar, Al-’Aqidah Fillah, Maktabah Al-Falah, Kuwait, 1984, Hal: 216.

[18] Az-Zuhaili, Wahbah Az-Zuhaili, Usul Al-Fiqh Al-Islami, Dar Al-Fikr, Damsyik, Syria, 1986, 1:332.

[19] Al-Ghari dalam bukunya Salafiyah Wahabiyah Satu Penilaian telah mengemukakan beberapa riwayat bahawa kononnya para sahabat telah melakukan takwil terhadap nas sifat. Riwayat-riwayat tersebut telah ditolak oleh Hafiz Firdaus Abdullah dalam bukunya Pembongkaran Jenayah Ilmiah Buku Salafiyah Wahhabiyah, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2003.

[20] Muhammad Amin Ibn Muhammad Al-Mukhtar Al-Jakni Asy-Syanqiti, Adwa’ Al-Bayan Fi Idah Al-Quran Bi Al-Quran, 2: 319-320.

[21] Muhammad Ibn Abi Bakr Az-Zar’i, As-Sawa’iq Al-Mursalah Fi Ar-Rad ‘Ala Al-Jahmiyyah Wa Al-Mu ‘attilah, Tahqiq: ‘Ali Ibn Muhammad Ad-Dakhil, Dar Al-’Asimah, Riyadh, Arab Saudi, 1988, 1: 147-148.

[22] Ibn Taimiyyah, Ahmad Ibn ‘Abd Al-Halim Al-Harrani, Bayan Talbis Al-Jahmiyyah Fi Ta’sis Bida’ihim Al-Kalamiyyah, Tahqiq: Muhammad Ibn ‘Abd Ar-Rahman Ibn Qasim, Matba’ah Al-Hukumah, Makkah, Arab Saudi, 1392H, Hal: 100-101

No comments:

Post a Comment